Stali bywalcy naszego bloga wiedzą
dobrze, że nasza Hania uwielbia puzzle pod każdą postacią odkąd
właściwie skończyła rok.
Nie nadążamy z kupowaniem kolejnych
opakowań i gdy tylko wydaje nam się, że tak duże puzzle starczą
nam na dłuższy czas, okazuje się, że i 70 elementów to dla niej
nie kłopot.
Tym chętniej przysłuchuję się głosom, że puzzle tak naprawdę poza cierpliwością i
koncentracją nie ćwiczą nic.
👉Fakt pierwszy – nawet jeśli puzzle
ćwiczyłyby wyłącznie koncentrację i cierpliwość to to i tak
bardzo dużo. To cechy, które bardzo często decydują o sukcesie
czy to akademickim czy życiowym w ogóle.
👉Fakt drugi – to naturalnie nieprawda.
Puzzle ćwiczą całą masę umiejętności, zaczynając od tych
wyżej wymienionych, poprzez zdolności analityczne, na motoryce
małej skończywszy.
Więcej o tym co dają same puzzle nie
tylko dzieciom, ale i dorosłym w każdym wieku pisałam w poście
„Puzzle dla dzieci – przegląd...”
A tym razem chciałam skupić się na obrazkowych układankach!
Pewnego razu na jednej z facebookowych
grup przeczytałam, że nawet dzieci z łatwością układające 60 - elementowe puzzle, mają spory kłopot ze złożeniem obrazków
pociętych w sposób nieregularny na 4 czy 5 części. Oczywiście natychmiast musiałam to
sprawdzić!
I cóż, nasza Hania tego problemu nie
ma, ALE!
👉Ale oczywiście składanie pociętych
obrazków ewidentnie nie przychodzi jej w sposób tak oczywisty jak
puzzle.
Zgłębiając temat porozcinanych
obrazków, znacznie lepiej kształtujących analizę i syntezę u
dzieci natrafiłam na kolejną publikację profesor Gruszczyk –
Kolczyńskiej, która w kwestiach matematycznych od dawna jest moim
autorytetem.
W swojej publikacji „Wspomaganie
rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej
rozwijających się” poświęca cały podrozdział układaniu
porozcinanych obrazków.
❗Tłumaczy ona, że ta zabawa jest nie tylko
wygodna i tania, ale również bardziej kształcąca od układania
puzzli.
Jak bawić się z dzieckiem w układanie rozciętych obrazków?
Profesor Gruszczyk – Kolczyńska
informuje, że zaczynamy od obrazka pociętego na 3 części.
Gdy układanki trójelementowe nie sprawiają już dziecku kłopotów zaczynamy z obrazkami rozciętymi na 4 części i tak dalej – stopniujemy trudność układanek.
Gdy układanki trójelementowe nie sprawiają już dziecku kłopotów zaczynamy z obrazkami rozciętymi na 4 części i tak dalej – stopniujemy trudność układanek.
Co dzieje się podczas ćwiczenia układania porozcinanych obrazków?
①Dziecko ogląda całość – może
opowiedzieć co widzi na obrazku.
②Ogląda rozpadanie się całości –
obrazek zostaje przez dorosłego rozcięty lub elementy rozsunięte.
③Układa obrazek w całość – łączy
elementy.
Poza analizą obrazka, który dziecko
układa, tego typu układanka ma jedną kluczową trudność, której
nie prezentują klasyczne puzzle. Nie ma jednego możliwego
rozwiązania.
👉Puzzle da się ułożyć wyłącznie w
jeden określony sposób.
Teoretycznie nawet metodą prób i błędów, jeśli dziecko byłoby wystarczająco cierpliwe, by
dopasowywać element po elemencie w 30 czy 60 - elementowych puzzlach.
👉W przypadku układanki porozcinanej na
najróżniejsze elementy możliwości jest całe mnóstwo –
naturalnie poprawna tylko jedna, ale dziecko nawet nie musi ułożyć
kwadratowego czy prostokątnego obrazka, by uważać swoje zadanie za zakończone.
Takie super rozwijające układanki DIY
bez kłopotu stworzysz korzystając z kalendarzy, zdjęć, pocztówek,
kartek okolicznościowych czy zwyczajnie drukując obrazki.
Pamiętaj jednak, że ilustracje, do
ułożenia muszą być dla dziecka jasne, jednoznaczne i znane –
takie, które bez problemu rozpozna.
Podstawowa zasada nauki przez zabawę!
✅Układanie puzzli powinno zakończyć
się sukcesem!
Co oznacza, że jeśli dałeś dziecku zbyt trudną układankę – na przykład złożoną z 6 elementów, złóż ją przy dziecku, a następnie wróć do układanki, którą ćwiczyliście wcześniej, na przykład złożonej z 5 elementów.
Odczekaj kilka dni, ćwicz dalej różne układanki pięcioelementowe i znów spróbuj z sześcioma.
Co oznacza, że jeśli dałeś dziecku zbyt trudną układankę – na przykład złożoną z 6 elementów, złóż ją przy dziecku, a następnie wróć do układanki, którą ćwiczyliście wcześniej, na przykład złożonej z 5 elementów.
Odczekaj kilka dni, ćwicz dalej różne układanki pięcioelementowe i znów spróbuj z sześcioma.
👉Sukces jest najlepszym motywatorem!
Jeśli nie czytałeś jeszcze o sile emocji w nauczaniu koniecznie
przeczytaj post „Emocje w nauce, czyli jak efektywnie uczyć dzieci i nie tylko”
Puzzle dla dzieci – różnice indywidualne
Pamiętaj, że jak we wszystkim, dzieci
różnią się od siebie. I tak jak w każdej dziedzinie, istnieją
maluchy, które nie będą zainteresowane tą aktywnością.
Profesor Gruszczyk – Kolczyńska pisze, że nie należy ich wówczas zmuszać, bo zapewne jest to dla nich za trudne. Za kilka tygodni pewnie same będą chciały podjąć tę zabawę.
Profesor Gruszczyk – Kolczyńska pisze, że nie należy ich wówczas zmuszać, bo zapewne jest to dla nich za trudne. Za kilka tygodni pewnie same będą chciały podjąć tę zabawę.
A teraz zobacz jak radziły sobie
trzyletnie maluchy w grupie badawczej, opisywanej w powyższej
publikacji👇👇
"Zdecydowana większość trzylatków znakomicie radzi sobie ze składaniem obrazka, gdy został on pocięty na trzy części, gdy obrazek rozcięty jest na 4 lub 5 złożenie go w całość jest dla trzylatków trudniejsze, ale gdy dorosły odrobinę pomoże i przysunie części obrazka tak, by ułatwić dostrzeżenie całości, większość dzieci potrafi go złożyć."
Zajrzyj również do naszego przeglądu puzzli dla najmłodszych oraz kartonowej układanki DIY, dzięki której na pewno będziesz ćwiczyć z dzieckiem wyżej opisane umiejętności.
Dołącz do naszej grupy na Facebooku oraz odwiedź nas na patronite.pl
Dołącz do naszej grupy na Facebooku oraz odwiedź nas na patronite.pl
I koniecznie podziel się postem z przyjaciółmi!👀
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
Mój 3 latek też uwielbia puzzle gdy mu się znudzą układa je drugą syroną... Byłam w szoku..
OdpowiedzUsuń