Pierwsza część postu to kolejny etap związany z metodą Domana – badanie i poznawanie osobowości liczby. To etap, który sprawi, że naprawdę „poczujecie matematykę”.
Druga część, która u
nas jest nierozerwalnie powiązana ze wszystkim co w zakresie metody
Domana robimy, to nasze otoczenie – przestrzeń domowa. Powiem Wam
jak ją organizujemy i wykorzystujemy, by nawet kawałek ściany był
dla nas płaszczyzną do nauki.
Metoda Domana – osobowość liczby
Postanowiłam połączyć
temat przestrzeni domowej właśnie z tym etapem matematyki metodą
Domana ponieważ żadna inna aktywność nie wymaga tak bardzo
„otaczania się nią” i wczuwania się w nią, niż właśnie
osobowość liczby.
Od dawna staram się Wam
pokazywać przy okazji różnych tematów, że rozwój dziecka czy to
metodą Domana czy przy wykorzystaniu elementów pedagogiki
Montessori to tak naprawdę styl życia – sposób patrzenia na
dziecko, zauważania szczegółów, uczenia faktów, etc.
Dzisiejszy temat wpisuje
się w to szczególnie.
Osobowość liczby – co to jest?
Z pewnością chodząc
jeszcze do szkoły zauważałeś osoby, które zwyczajnie wyczuwały
zadania z matematyki. Po prostu po przeczytaniu treści od razu
wiedziały co do czego trzeba przyrównać, by otrzymać rozwiązanie.
Nawet nie musiały potrafić liczyć na danym poziomie, ale dobrze
wiedziały o co chodzi w zadaniu, podczas gdy większa część klasy
siedziała w zadumie, nie rozumiejąc kolejnego tłumaczenia
nauczyciela.
A może to Ty byłeś
i jesteś tą osobą? Jeśli tak, dobrze wiesz czym jest
osobowość liczby.
Nielicznym z nas jedno
spojrzenie wystarczy. Te osoby „czują” liczby –
wiedzą dokładnie jaka wartość kryje się za liczbą 763 czy
ułamkiem 4/9, potrafią je wizualizować, przestawiać, zestawiać i
porównywać. Kiedy potrafią się w nich świetnie odnajdywać bez
kłopotu rozwiązują wszelkie zadania. Właśnie do tego chcemy
doprowadzić nasze dziecko działając metodą Domana i poznając
osobowość liczby.
Osobowość liczby w metodzie Domana
W ciągu zwyczajnych
sesji z pewnością zauważysz, że Twoje dziecko wykazuje większe
lub mniejsze zainteresowanie niektórymi liczbami – niektórymi
planszami z kropkami.
Jak już pisałam bardzo
wyjątkową i lubianą kartą jest „karta 0”, ale każdy malec
upatrzy sobie swoje ulubione ilości, ponieważ każda z
przedstawianych liczb ma swoją własną estetykę. Dzięki tej
wyjątkowości, możliwe jest właśnie ich wyczuwanie, o którym
wspominałam wyżej.
Kiedy Twoje dziecko – a
Ty razem z nim – nauczycie się wyszukiwać i rozpoznawać te
wszystkich niepowtarzalne cechy liczb, prawidłowe posługiwanie się
nimi będzie nie tylko łatwe i intuicyjne, ale przede wszystkim
będzie stanowiło świetną zabawę niczym żonglowanie piłeczkami.
Metoda Domana – osobowość liczby – przykłady
Glenn Doman podaje w
swoich książkach przynajmniej kilka gotowych pomysłów na
odkrywanie przed dzieckiem (a także przed sobą samym) osobowości
liczby. Jeśli wciąż nie wiesz o czym mówię, tutaj wszystko się
rozjaśni.
- Przede wszystkim wszystkie liczby możesz podzielić na rodziny liczb – liczby całkowite, liczby naturalne, liczby pierwsze, etc. Przypomnij sobie jakie mają właściwości, to pierwsze kroki w odkrywaniu ich cech.
- Wyjątkowość konkretnych liczb „w praktyce”. Niektóre liczby są naprawdę fantastyczne – dają tyle możliwości zabaw, że nigdy wcześniej o tym nie myśleliśmy.Glenn Doman omawia chociażby liczbę 12 – jest wielokrotnością kolejnych liczb 2,3,4 ; dobę możemy podzielić na pół otrzymując 12 godzin, łatwo pakuje się rzeczy tuzinami, więc to częste praktyczne wykorzystanie liczby 12, natomiast 2 tuziny to liczba, którą otrzymasz mnożąc 4 pierwsze cyfry 1 x 2 x 3 x 4 = 24 (12 x 2) i jednocześnie liczba, za pomocą której określamy dobę. Fajne prawda 😉 ?
Z każdym dniem, kiedy
będziecie wyszukiwać wyjątkowych cech poszczególnych liczb
będziecie dostrzegać ich więcej, będą same „wpadały” Wam w
ręce, aż będziesz zdziwiony, że wcześniej tego nie widziałeś.
Twój malec raczej nie będzie zdziwiony – on będzie zachwycony!
Jak bawić się w wyczuwanie osobowości liczby?
Na samym początku
wybierz jedną liczbę i skoncentruj się na niej. Bawcie się nią
tak długo, aż wyczerpiecie wszelkie możliwości. Tutaj właśnie
zaczniecie zauważać, że matematyka metodą Domana to nie tylko
sesje. To także życie codzienne.
Sesje matematyki z osobowością liczby
Jako że jednak opisujemy
ten etap w odniesieniu do kropek jako kontynuacja etapu III, w
badaniu osobowości liczby możesz wykorzystać swoje karty z
kropkami, a więc włączyć tę zabawę do Waszych sesji. W jaki
sposób?
Jeśli zakupiłeś gotowe
karty z kropkami, na ich odwrocie masz zaprezentowanych mnóstwo
przykładowych działań, związanych z daną liczbą. Wybierz z nich
te, które łączą się ze sobą, pokazując wyjątkowość tej
liczby i zbierz 3 czy 4 z nich w jedną sesję.
Jeśli wykonujesz karty
samodzielnie, usiądź na chwilę i wymyśl kilka powiązanych ze
sobą działań, tak by zaprezentować pewien „wzór”.
Nie staraj się jednak
przedstawić wszystkich fajnych właściwości liczby przy jednym
podejściu. Pamiętaj o budowaniu ciekawości dziecka i o tym, że
sesje mają być krótkie i dynamiczne.
Jeśli masz już te 3 czy
4 równania, które prezentują osobowość liczby możesz pokazać
je dziecku w taki sam sposób jak przeprowadzałeś dotychczasowe
sesje matematyki metodą Domana.
Przestrzeń domowa, czyli wariacje na temat metody Domana
Jak pisałam Wam już
wielokrotnie – u nas nastawienie się na rozwój dziecka było
intuicyjną decyzją, którą podjęliśmy jednomyślnie
podporządkowując pod nią całą naszą przestrzeń (zarówno
życiową, jak i mieszkalną).
I tak – jak mogliście zobaczyć na naszych filmach prezentujących matematykę – uwielbiamy wykorzystywać ściany! A osobowość liczby jest do tego idealna.
Wykorzystujemy je przy
każdym właściwie etapie, świetnie sprawdzają się także przy
zabawach związanych z łączeniem kropek z cyframi – o tym już
niebawem, gdy będziemy poznawać cyfry na kolejnym etapie.
Jednak osobowość liczby
daje pełne pole manewru i tak zainspirowała mnie do tworzenia swego
rodzaju matematycznych map myśli.
To już mój autorski pomysł, którego nie znajdziecie u Domana. Zaznaczam to dla krytyków, którzy w tym momencie wytknęliby, że metoda Domana (co zresztą sama powtarzam) zakłada stymulację za pomocą szybkich i krótkich sesji. Tutaj mamy stymulację ciągłą, dlatego przedstawiam to jako dodatkową opcję – pójście dalej.
I tak, jak widzisz,
szukam „wzorów” związanych z różnymi rodzajami działań,
dotyczących danej liczby. Staram się umieszczać je mniej więcej w
jednym rejonie, aby wzór był zauważalny.
Hania bardzo lubi te
„mapy”. Wymiana na nową następuje zawsze gdy śpi, więc rano
reaguje głośną radością na nowe działania, podporządkowane
nowej liczbie.
*Przyklejając karty do
ścian wykorzystujemy białą masę mocującą, która nie pozostawia
śladów, -nie myśl, że to spisanie ścian na straty ;)
Poza mapami na naszych
ścianach w kwestii matematyki, znajdują się wizualizacje ułamków
(czy innych nowych zagadnień, które wprowadzamy), równania i
nierówności łączące kropki z cyframi i wiele innych ciekawych
aktywności, które przy okazji kolejnych etapów będę Wam
pokazywać i omawiać.
**Uwaga! Nasze mapy
przedstawiają różnorodne działania na cyfrach. Pamiętaj proszę,
że skończyliśmy już podstawowy program liczenia metodą Domana
sporo czasu temu, dlatego teraz bawimy się raczej w poszerzanie i
utrwalanie zdobytej wiedzy matematycznej. Zawsze dostosowuj poziom
swoich pomocy edukacyjnych do poziomu na jakim znajduje się Twoje
dziecko.
Zabawy z osobowością liczby
- Wykorzystanie kształtów liczb
👉 narysuj lub wydrukuj
kontury figur, weź nakrętki lub inne krążki i poznawajcie
kształty cyfr, w myśl tego co pisałam wyżej, np. 3 jest
trójkątem,
możesz wykorzystywać kontury figur lub nie –
wystarczy Wasza wyobraźnia.
Jeśli jednak zdecydujesz się na
kontury, pamiętaj dopasować je do rozmiarów wykorzystywanych
kółek, by nie okazało się, że w Twój duży trójkąt można
włożyć na przykład 23 złotówki ;)
👉zabawą w drugą stronę
jest układanie wzoru z monet, a następnie obrysowywanie go, by
zobaczyć co z niego powstało.
- układanie nowych równań
- wyszukiwanie liczb i ich zastosowań
👉 to zupełnie proste!
Nie potrzebujesz do tego kart ani nawet ołówka. Wybierzcie jedną
cyfrę, np. babilońskie 60, możecie przyczepić ją w widocznym
miejscu w domu i szukajcie jej dokoła: np. 60 to liczba minut, którą
określamy godzinę, także minuta składa się z 60 sekund, dawne
określenie kopa mówiło o 60 sztukach, wykorzystaj te informacje.
Gdzie jeszcze możesz znaleźć 60? Jeśli masz obok starszaka, to będzie dla Was obojga fantastyczna zabawa!
Gdzie jeszcze możesz znaleźć 60? Jeśli masz obok starszaka, to będzie dla Was obojga fantastyczna zabawa!
- zauważanie związków w życiu codziennym – zakupy czy gotowanie to świetna okazja do nauki matematyki dla dzieci.
👉W kuchni możesz
prezentować maluchowi wartości różnych miar – wykorzystać wagę
kuchenną, różne miarki – to nie tylko zabawa w matematykę, to
także nauka gotowania i ćwiczenie motoryki małej.
👉Na zakupach możliwości
jest cała masa – począwszy od wyszukiwania ułożenia produktów
w rzędach, szeregach, właściwych ilościach, skończywszy na
płatności i okazji do rozmowy o pieniądzach. Podział złotówki
na grosze, czy prezentacja poszczególnych banknotów to też
matematyka 😊
- Mierzenie!
👉 Hania to
uwielbia! Ma swoją miarkę – tzw. centymetr i mierzy nim
wszystko. Swoją stopę, moją stopę, misia, matę - wszystko.
Oczywiście jest malutka i często robi to niedokładnie, ale
korzystam z okazji i pokazuję jej jaką długość ma np. jej
przedramię, a jaką moje i ile razy jest dłuższe. Albo o ile
centymetrów dłuższy jest jeden bok maty od drugiego. To pozwala
zauważać przestrzenny wymiar liczb – nie tylko ich wyjątkowość,
ale także fakt, że one naprawdę są dookoła nas.
👉Ze starszakiem ten punkt możesz realizować także w oparciu o linijki, ekierki, kątomierz i wiele innych fantastycznych przyborów, które same w sobie będą już interesować dziecko.
Osobowość liczby będzie
już z nami przez cały czas. Zauważaj ją, pozwól wejść do
swojego życia, a matematyka stanie się nie tylko dla Twojego
dziecka fascynującą przygodą.
Będę Wam jeszcze
niejednokrotnie pokazywać nasze pomysły na zagospodarowanie matematycznej przestrzeni w naszym domu, choćby dlatego, że to
nasza codzienność. Tak zwyczajna i tak niezwykła. Zachęcam Cię do
tego samego!
Jeśli polubiłeś
matematykę choć nieco bardziej lub chociaż postanowiłeś sprawić,
by pokochało ją Twoje dziecko podziel się proszę tym postem z
przyjaciółmi.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
Komentarze
Prześlij komentarz